Czujna 91-latka z Marek nie dała się oszukać „na policjanta”

Policja, fot: fotolia.com

Fałszywy policjant chciał wyłudzić od 91-latki zgromadzone na koncie pieniądze. Mieszkanka Marek nie dała się oszukać. Historia z prowadzonymi czynnościami wobec nieuczciwych pracowników banku i przekazanie gotówki „rzekomemu policjantowi” utwierdziło ją w przekonaniu, że była to próba wyłudzenia pieniędzy, o której powiadomiła policjantów.

Zdarzenie miało miejsce wczoraj około 13:30. Do 91-letniej mieszkanki Marek na telefon stacjonarny zadzwonił mężczyzna. Podając się policjanta, powiedział, że prowadzi sprawę dotyczącą oszustw dokonywanych przez nieuczciwych pracowników banku. Poinformował seniorkę o sposobie współpracy w tym pomocy przy aresztowaniu „przestępców z banku”. Nakazał jej też podanie numerów telefonów komórkowych, jakie posiada w domu, po czym za pośrednictwem jednego z nich nawiązał połączenie z kobietą i polecił udać się jej do banku oraz wypłacić wszystkie pieniądze, które miały być przekazane innemu policjantowi, który się po nie zgłosi.

91-latka wypłaciła z banku 30 tys. złotych, po czym udała się w miejsce, gdzie gotówka miała być przekazana. Tam zastała młodego mężczyznę, któremu miała przekazać pieniądze. Seniorka wykazała się jednak czujnością i rozsądkiem, informując „rzekomego policjanta”, który cały czas był z nią w kontakcie telefonicznym, że nie odda pieniędzy, bo osoba, której miała je przekazać nie może być policjantem. Rozmówca zaczął wówczas krzyczeć na kobietę przez telefon i używać wobec niej wulgaryzmów. To utwierdziło ją w przekonaniu, że mogła paść ofiarą oszustów. Niemal natychmiast 91-latka udała się do komisariatu w Markach, gdzie poinformowała o całym zdarzeniu.

Przestrzegamy przed oszustami wyłudzającymi od starszych osób pieniądze metodą na tzw. wnuczka czy policjanta. Kiedy starsza osoba odbiera telefon z sugestią, że za przekazane przez nią pieniądze krewny nie trafi do wiezienia albo, że pracownicy banków są nieuczciwi i przywłaszczają pieniądze swoich klientów, nie należy wierzyć rozmówcy. Każdą tego typu historię należy zweryfikować, kontaktując się zarówno z rodziną, placówką bankową lub instytucją, w której pracuje lub której przedstawicielem jest nasz rozmówca. W przypadku, gdy okaże się, że była to próba oszustwa, należy natychmiast powiadomić o tym policjantów.

Przy tego typu przestępstwach bardzo ważna jest profilaktyka. Apelujemy więc do młodszych członków rodzin o rozmowę z seniorami na temat zagrożenia oszustwami. W czasie rozmowy z rodzicami, dziadkami informujmy ich o tym jak działają oszuści.

Seniorze nie daj się oszukać, fot: policja.pl