Codzienne decyzje konsumenckie mają realny wpływ na nasze otoczenie i przyszłość. Coraz więcej osób zwraca uwagę na etyczne aspekty swoich wyborów, wspierając organizacje, które łączą działalność biznesową z troską o lokalne społeczności. Przykładami takich inicjatyw są przedsiębiorstwa społeczne Spółdzielnia Socjalna Pożytek z Tłuszcza i Manufaktura Społeczna z Mieni, które zapewniają miejsca pracy osobom długotrwale bezrobotnym i wykluczonym społecznie. O tym, jak założyć lub wspierać podmioty ekonomii społecznej, można dowiedzieć się w ramach kampanii „ES jak SukcES”.
Wybory, które mają znaczenie
Codziennie podejmujemy dziesiątki wyborów konsumenckich, od tego, co zjemy na obiad, gdzie wypijemy kawę, co kupimy przyjaciołom na urodziny i jak będziemy spędzać wolny czas. Te wybory mają wpływ nie tylko na naszą codzienność, ale także na świat, w którym żyjemy. W ostatnich latach rośnie świadomość na temat etycznej konsumpcji, zwłaszcza jeśli chodzi o ekologię i ochronę środowiska[2]. Aby ratować planetę, wiele osób ogranicza jedzenie mięsa, rezygnuje z plastiku i kupowania ubrań w sieciówkach lub bojkotuje koncerny, które przyczyniają się do degradacji środowiska. Dobrze jest myśleć globalnie, ale warto pamiętać, że nasze wybory konsumenckie mają wpływ na poziomie regionu, miasta czy dzielnicy. Dlatego warto wspierać przedsiębiorstwa społeczne – organizacje, które stawiają na zarabianie pieniędzy w taki sposób, aby jednocześnie przynosić korzyści lokalnej społeczności. Zamiast działać wyłącznie w oparciu o maksymalizację zysków, stawiają na pierwszym miejscu dobro wspólne. Właśnie do podejmowania społecznie dobrych wyborów konsumenckich zachęca kampania ES jak SukcES, której celem jest zachęcenie do tworzenia nowych podmiotów ekonomii społecznej, a także zwiększenie ich roli w realizacji usług społecznych.
Z troski o lokalną społeczność
Przykładem przedsiębiorstwa społecznego jest Fundacja Manufaktura Społeczna, działająca we wsi Mienia koło Mińska Mazowieckiego. Jednym z jej głównych celów jest pomoc osobom w kryzysie za pomocą działań artystycznych. Manufaktura Społeczna organizuje m.in. sesje terapii przez sztukę, warsztaty rękodzielnicze oraz spotkania z artystami.
– Fundacja Manufaktura Społeczna to coś więcej niż tylko centrum rękodzieła. To miejsce, w którym każdy może odnaleźć coś dla siebie – niezależnie od wieku, doświadczenia czy sytuacji życiowej. Dzięki zaangażowaniu całego zespołu fundacji oraz wsparciu lokalnej społeczności Manufaktura staje się sercem twórczych i pomocowych inicjatyw w Mieni. To miejsce, w którym można zorganizować dla swoich przyjaciół, współpracowników, grup projektowych warsztaty wytchnieniowe połączone z obiadem, kolacją, ogniskiem, pobyć ze sobą i spędzić twórczo czas – mówi Krzysztof Łagodziński z Fundacji Manufaktura Społeczna.
Miejsca pracy dla osób wykluczonych społecznie
W misję przedsiębiorstw społecznych wpisane jest nie tylko oferowanie wysokiej jakości produktów i usług, ale też wsparcie lokalnego rynku pracy. Podmioty ekonomii społecznej są transparentne w swoich działaniach i oferują uczciwe warunki pracy, zarówno dla swoich pracowników, jak i kontrahentów. Działają na rynku, starając się przede wszystkim odpowiedzieć na konkretny problem społeczny, jak np. brak pracy do osób z określonych grup społecznych. Zatrudniają osoby długotrwale bezrobotne, z niepełnosprawnościami lub osoby z innych marginalizowanych grup. W ten sposób tworzą zamknięte koło społecznego wsparcia poprzez pracę, a nie zasiłki czy opiekę
Osoby zagrożone wykluczeniem społecznym mogą liczyć na zatrudnienie w Spółdzielni Socjalnej Pożytek działającej w powiecie wołomińskim. Spółdzielnia świadczy usługi opiekuńcze dla osób starszych, chorych i niepełnosprawnych, nieodpłatnie wypożycza sprzęt rehabilitacyjny oraz prowadzi klub dla dzieci w Postoliskach.
– Dzięki naszej działalności osoby potrzebujące otrzymują wsparcie, a ludzie bezrobotni otrzymują pracę. Każdy z nas ma swoją rolę w kształtowaniu społeczeństwa i wprowadzaniu pozytywnych zmian. Ważne jest, aby działać zgodnie ze swoimi przekonaniami i angażować się w to, co jest nam najbliższe. Dla mnie od zawsze ogromne znaczenie miało pomaganie osobom w trudnej sytuacji życiowej. Praca w obszarze ekonomii społecznej to możliwość czynienia dobra, rozwijanie swoich kompetencji i również spełnianie marzeń – mówi Ewelina Gzowska, prezes zarządu Spółdzielni Socjalnej Pożytek.
Ekonomia społeczna może być wyborem konsumenckim
O tym, jak założyć podmiot ekonomii społecznej lub wspierać ich funkcjonowanie można dowiedzieć się więcej w ramach kampanii społecznej „ES jak SukcES”. Celem kampanii jest popularyzacja idei ekonomii społecznej na Mazowszu, zachęcenie osób pracujących oraz szukających pracy do tworzenia nowych przedsiębiorstw społecznych oraz pokazanie, że alternatywna ścieżka kariery zawodowej jest możliwa. Kampania skierowana jest do osób zainteresowanych zmianą miejsca pracy, zdobyciem nowej pracy, osób z niepełnosprawnościami i ich opiekunów, studentów i studentek, młodych rodziców wracających na rynek pracy i osób 50+, często z niego wykluczonych. Więcej informacji i materiałów na stronie www.esjaksukces.pl.
Kampania powstała dzięki wsparciu finansowemu ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego. Organizatorami kampanii są Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, Stowarzyszenie BORIS, Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej Siedlce, Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej Mazowsza Płockiego i Fundacja Fundusz Współpracy.