Samorządy dzielą się kosztami budowy linii kolejowej Zegrze-Przasnysz

Samorządy dzielą się kosztami budowy linii kolejowej Zegrze-Przasnysz, fot. arch. UMWM

Projekt budowy linii kolejowej Zegrze-Przasnysz, którego jednym z partnerów jest samorząd Mazowsza, otrzymał dofinansowanie w ramach Programu Kolej+. Wsparcie wyniesie 85 proc. kosztów inwestycji. Samorząd województwa mazowieckiego wyłoży na ten cel 24,5 mln zł. Drugie tyle pokryje pozostałe 17 samorządów. Podział ten określi aneks. Dziś podpisało go 18 partnerów w tym marszałek Adam Struzik.

23 listopada 2021 r. przedstawiciele 18 samorządów podpisali Umowę o Partnerstwie. Była ona jednym z dokumentów aplikacyjnych w ramach drugiego etapu naboru projektów do Programu Kolej+. 22 kwietnia 2022 r. Lider projektu Miasto i Gmina Serock zostały poinformowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe o zakwalifikowaniu projektu do dofinansowania. Obejmie ono studium projektowo-techniczne wraz z wykupem nieruchomości, którego wartość oszacowana została na kwotę ponad 306 mln zł. Wsparcie z programu Kolej+ pokryje 85 proc. kosztów inwestycji. Zgodnie z wymaganiami programu Kolej+, samorządy zgłaszające projekt, powinny pokryć co najmniej 15 proc. jego wartości, czyli 45,9 mln zł. Szczegółowe zasady współfinansowania projektu przez poszczególnych Partnerów i Lidera określać będzie aneks do umowy partnerstwa. Całkowita wartość inwestycji to 2,1 mld zł.

Partnerami projektu są gminy: Pokrzywnica, Winnica, Karniewo, Szelków, Płoniawy Bramura, Krasne, Przasnysz, Wieliszew, Nieporęt, miasta: Maków Mazowiecki, Pułtusk Przasnysz, powiaty: legionowski, pułtuski, makowski, przasnyski. A także samorząd województwa mazowieckiego – zarząd zadeklarował dofinansowanie w wysokości 24,5 mln zł oraz uruchomienie 14 par pociągów na linii Zegrze-Przasnysz przez okres 5 lat od zakończenia inwestycji.

Kolejnym etapem realizacji Projektu będzie zawarcie umowy pomiędzy Liderem Projektu a PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A.