Policjanci apelują – zanim przekażesz komukolwiek kod BLIK, upewnij się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się oszust. Przestępcy wymyślają coraz to nowe metody, aby ukraść nasze pieniądze. Dlatego, by zapobiegać takim sytuacjom, warto osobiście spotkać się ze znajomym lub zadzwonić i porozmawiać, czy rzeczywiście potrzebuje pożyczki.
Policjanci na terenie całego powiatu wołomińskiego tylko podczas ostatnich dni odnotowali kilka zgłoszeń o dokonaniu oszustw metodą „na BLIK”. Poszkodowani zgłosili, że nieustalony sprawca włamał się na konto na portalu społecznościowym, a następnie skontaktował się ze znajomymi poprzez komunikator i poprosił o szybką pożyczkę pieniędzy przekazaną kodem BLIK. W ten sposób oszust doprowadził zgłaszających do utraty pieniędzy.
Oszustwo tą metodą „na BLIK” polega na włamaniu się i przejęciu konta na portalu społecznościowym. Następnie za pomocą komunikatora właściciela konta wysyła wiadomości do jego znajomych z prośbą o pożyczkę i udostępnienie kodu BLIK.
Osoba, logując się do swojego banku, musi wygenerować w aplikacji kod do płatności telefonem, a następnie przesłać go „znajomemu”. Przestępca od razu wpisuje podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze. Co prawda, właściciel konta musi potwierdzić transakcję, ale robi to wierząc, że pomaga swojemu znajomemu, który znalazł się w potrzebie.
Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa należy :
-
stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia SMS),
-
potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory – najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu, a nie oszustowi przekazujemy pieniądze,
-
sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),
-
chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.
Radzimy przede wszystkim, by zachować czujność i rozsądnie podchodzić do wiadomości o pożyczenie pieniędzy.