Inwestycje dla rowerzystów

Ścieżka rowerowa, fot: fotolia

W grudniu 2016 r. Marki – wspólnie z Ząbkami, Zielonką i Kobyłką – podpisało umowę na dofinansowanie budowy dróg rowerowych z unijnej puli. Samorządy z naszego powiatu skutecznie aplikowały o prawie 23 mln zł z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020.

Symbolicznie kończy się ten kilkuletni projekt inwestycyjny. Miasto Markio złożyło do Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych wniosek o końcową płatność, który został zaakceptowany. W sumie do dzisiaj, tylko dla Marek, uzyskano z UE na transport niskoemisyjny kwotę 8,95 mln zł.

Reklama

Oto lista inwestycji, którą w tym projekcie zrealizowano dzięki pomocy Brukseli:
– droga rowerowa przy ul. Sportowej
– droga rowerowa przy ul. Sowińskiego
– droga rowerowa wzdłuż ulic: Główna, Wesoła, Przyleśna
– droga rowerowa od ul. Przyleśnej do węzła drogi ekspresowej S8 „Zielonka 2”
– droga rowerowa przy ul. Sosnowa – ul. Kościuszki
– droga rowerowa Zygmuntowska – Zagłoby
– droga rowerowa na wale wzdłuż rzeki Długiej
– droga rowerowa przy ul. Szkolnej

Finalizacja unijnego projektu nie oznacza zakończenia inwestycji w drogi rowerowe. Miasto Marki jest partnerem drugiego, szerszego porozumienia. Wraz z Kobyłką, Ząbkami, Zielonką, Wołominem, Radzyminem, Nieporętem podpisaływ czerwcu 2018 r. kolejną umowę na dofinansowanie budowy dróg rowerowych Z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W ramach tego przedsięwzięcia wybudowana została droga rowerową dookoła MCER oraz będzie budowana droga rowerowa wzdłuż alei Piłsudskiego (odcinek północny – od granicy z Radzyminem do Legionowej – obecnie jest na etapie uzyskiwania pozwoleń).

W ubiegłym roku zakończyła się budowa drogi rowerowej wzdłuż centrum M1 w innym projekcie partnerskim z Warszawą i Ząbkami.

– Wsparcie UE pomogło w dokonaniu przełomowych inwestycji w Markach. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad uzyskała unijne dofinansowanie do budowy obwodnicy Marek. Wodociąg Marecki otrzymał prawie 110 mln zł na ułożenie, praktycznie od zera, sieci kanalizacji sanitarnej. Miasto zdobyło też pieniądze na budowę parkingów „Parkuj i Jedź”, zagospodarowanie wód deszczowych, różnego typu projekty edukacyjne realizowane w szkołach oraz społeczne wdrażane przez marecki OPS. Gdyby policzyć łącznie te nakłady, byłaby mowa o kilkuset milionach złotych, które pomagają zmieniać Marki – podsumowuje Jacek Orych, burmistrz naszego miasta.

Projekt „Zintegrowana sieć ścieżek rowerowych n a terenie gmin Marki, Ząbki, Zielonka, Kobyłka w ramach ZIT WOF” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020.