Mieszkańcy powiatu wołomińskiego z niecierpliwością oczekują otwarcia Obwodnicy Marek, która powstaje w ciągu trasy ekspresowej S8. Obecnie ruch tranzytowy między Warszawą a Białymstokiem odbywa się przez centrum Marek, przez co kierowcy stoją w ogromnych korkach. Kiedy ta sytuacja się zmieni?
Kontraktowy termin zakończenia robót to koniec października br. Termin ten uzależniony jest jednak od warunków atmosferycznych – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Pierwotny termin ukończenia inwestycji (koniec lipca br.) został przesunięty na wniosek Wykonawców z powodu warunków pogodowych w okresie zimowym, które uniemożliwiły prowadzenie robót. Jeśli warunki pogodowe ponownie uniemożliwią drogowcom prace to termin podawany przez GDDKiA ulegnie przesunięciu.
Obecnie na odcinku Marki-Kobyłka wykonywane są m.in. prace wykończeniowe na obiektach związane z odwodnieniem trasy oraz układane są warstwy nawierzchni. Natomiast na odcinku Kobyłka-Radzymin wykonywane są m.in. prace wykończeniowe na obiektach związane z układaniem nawierzchni, montażem barier oraz wykonaniem oznakowania poziomego i pionowego.
Niemniej jednak należy zauważyć, że w ostatnim czasie długotrwałe opady deszczu bardzo utrudniają roboty, gdzie na przykład przy układaniu nawierzchni czy też wykonywaniu oznakowania poziomego niezbędne są sprzyjające warunki atmosferyczne – podkreśla Małgorzata Tarnowska, Główny Specjalista ds. Komunikacji Społecznej z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Rozważana jest możliwość dopuszczenia do ruchu obwodnicy po jednej jezdni, w celu wykonania docelowego włączenia nowobudowanej drogi do istniejącej DK8 oraz przebudowy istniejącego węzła Marki (likwidacja istniejącej łącznicy zjazdowej z Trasy Toruńskiej na DK 8 w kierunku Marek) – dodaje.
Trasa S8 Marki – Radzymin Południe zlokalizowana jest w powiecie wołomińskim, na terenie takich Gmin jak Marki, Zielonka, Ząbki, Kobyłka oraz Radzymin. Inwestycja została podzielona na dwa odcinki. Pierwszy z nich liczy 8 km i prowadzi od węzła Marki (bez węzła) do węzła Kobyłka (z węzłem). Wartość kontraktu, który realizuje firma Salini to 331,6 mln złotych. Drugi 7km odcinek wykonywany przez firmę Astaldi to droga od węzła Kobyłka (bez węzła) do węzła Radzymin Płd. Wartość tego kontraktu to 405,9 mln złotych. Realizacja drogi ekspresowej jest inwestycją o znaczeniu europejskim. Została ona zaliczona do bardzo ważnych zadań rządowych. Konieczność jej budowy wynika z potrzeby stworzenia tranzytowego układu dróg na terytorium kraju.