"POLSKO - WĘGIERSKIE DROGI DO WOLNOŚCI" w radzymińskim Liceum, fot: LO Radzymin

Polak- Węgier, dwa bratanki – stare porzekadła zawierają zwykle wiele prawdy. Tym razem przekonali się o tym uczniowie Liceum Ogólnokształcącego im. Cypriana Kamila Norwida w Radzyminie, którzy zakończyli właśnie swoją węgierską przygodę, związaną z międzynarodową mobilnością uczniów.

W maju 2020 roku, w Liceum Ogólnokształcącym im. C.K. Norwida w Radzyminie, zakończono realizację unijnego projektu lingwistyczno-historycznego, POLSKO-WĘGIERSKIE DROGI DO WOLNOŚCI. Jego finałem był tygodniowy pobyt grupy kilkunastu uczniów szkoły w Budapeszcie. Cały projekt realizowany był ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) w ramach projektu „Ponadnarodowa mobilność uczniów”, którego szkoła jest beneficjentem. Celem projektu jest wzmocnienie przekrojowych kompetencji kluczowych w tym m.in.: nauka języków obcych, rozwijanie umiejętności uczenia się, nabycie nowych kompetencji niezbędnych do rozwoju osobistego, przyszłego zatrudnienia i aktywnego obywatelstwa europejskiego.

Partnerem i gospodarzem w stolicy Węgier była młodzież z Janos Xantus Secondary School – jednej z najlepszych dwujęzycznych szkół średnich w stolicy Węgier. Szkoła ta była również miejscem codziennych spotkań i wspólnej pracy. Zadania obejmowały doskonalenie umiejętności w posługiwaniu się językiem angielskim oraz poszerzanie wiedzy historycznej. Uczniowie podzieleni zostali na małe polsko – węgierskie zespoły, które realizowały odrębne zadania. Efektem końcowym wspólnej pracy było stworzenie multimedialnego przewodnika po Budapeszcie i jego okolicach, obejmującego miejsca ważne dla polskiej i węgierskiej historii. Gospodarze byli również świetnymi przewodnikami po stolicy Węgier. Budapeszt jest starym i pięknym miastem, którego architektura i zabytki przywodzą na myśl równie piękny Wiedeń.

Reklama
„POLSKO – WĘGIERSKIE DROGI DO WOLNOŚCI” w radzymińskim Liceum, fot: LO Radzymin

Uczniowie odwiedzili miejsca ważne dla naszych wspólnych dziejów – pomnik gen. Józefa Bema, czy polski kościół, usytuowany w skalnych grotach na Górze Gellerta oraz zabytkowe miasto Gyor, którego mieszkańcy ufundowali Polakom pomnik. Pomnik jest wyrazem wdzięczności za wsparcie i pomoc humanitarną podczas rewolucji 1956 roku. Węgrzy upamiętnili również ofiary katastrofy lotniczej pod Smoleńskiem w 2010 roku. Szczególne wrażenie pozostawiło w uczniach zwiedzanie Muzeum Ofiar Terroru. Mieli także okazję zwiedzić stylowy budynek Parlamentu, Wzgórze Zamkowe oraz przepiękną Bazylikę św. Istwana. Panorama Budapesztu z tarasu widokowego Bazyliki zachwyciła wszystkich. W programie pobytu w stolicy Węgier znalazły się również takie ciekawostki, jak Muzeum Czekolady, pobyt na lodowisku, czy termy Szehenyi Furdo. Nocną panoramę miasta uczniowie podziwiali ze Wzgórza Zamkowego oraz potężnego koła widokowego Budapest Eye. Ten intensywny czas w stolicy Węgier zakończył się niezapomnianym, wieczornym rejsem po Dunaju. Efektem współpracy polskich i węgierskich uczniów jest zdobyta wiedza, prezentacje multimedialne i pięknie opracowane materiały edukacyjne. Ale najważniejsze są wspaniałe wspomnienia, nowe kontakty i niezapomniane wrażenia wspólnie spędzanego czasu.

Komentarze