Komunikacja miejska, fot: ZTM Warszawa

Noc z 16 na 17 stycznia (z soboty na niedzielę) będzie ostatnim dniem kursowania w Ząbkach linii nocnej N66 ZTM.

Linia nocna w dniu 27 lutego 2015 roku N66 została uruchomiona po długich staraniach ze strony Miasta Ząbki. Na początku swojego funkcjonowania cieszyła się dużą frekwencją. Jednak intensywny rozwój alternatywnych i łatwo dostępnych form przewozów indywidualnych zamawianych za pośrednictwem smartfonów oraz popularyzacji sieci wypożyczalni środków transportu przyczyniły się do znacznego spadku liczby pasażerów w komunikacji nocnej.

Na jednym z zeszłorocznych spotkań w Zarządzie Transportu Miejskiego przekazano pracownikom Urzędu Miejskiego w Ząbkach do analizy i podjęcia decyzji, wyniki badań napełnienia linii nocnej N66 na odcinku pozawarszawskim. Dane o napełnieniu zebrane jeszcze sprzed ograniczeń związanych z COVID-19 wskazywały, że poza pierwszym kursem linii N66, kolejne jeżdżą puste lub w niektóre dni podróżują nimi pojedyncze osoby. Uśrednione napełnienie z kilkunastu dni obserwacji w zależności od kursu i rodzaju dnia mieściło się w przedziale od 0 do 1,42 pasażera. Jedynie w przypadku pierwszego kursu odjeżdżający o godzinie 23:45 z przystanku Dw. Centralny, na odcinku ząbkowskim korzystało z przejazdu od kilku do kilkunastu pasażerów.

Wprowadzony stan epidemii, zamknięcie lokali użyteczności publicznej oraz miejsc kultury i rozrywki oraz ograniczenie możliwości spotkań towarzyskich dodatkowo zmniejszyło zapotrzebowanie na nocne przejazdy.

Na to dodatkowo nałożył się problem wynikające z wprowadzonej w kraju profilaktyki epidemicznej, które oznaczają dla jednostek samorządu zarówno dodatkowe wydatki jak i znaczne ograniczenie dochodów budżetowych, co wymusza racjonalizację wydatków i szukanie oszczędności. Stąd chociażby decyzja władz Warszawy o zawieszeniu nocnych weekendowych kursów metra.

Reklama

Planowany na 2021 rok koszt kursowania linii N66 na odcinku ząbkowskim (w 100 % finansowany przez Miasto Ząbki) przy 4 kursach dziennie to ponad 100 tysięcy złotych. Ponadto w związku planowanymi pracami na trasie linii N66, jej trasa w południowych Ząbkach musiałaby być zmieniona, tak że pokrywałaby się z przebiegiem linii N62.

ZTM poinformował o wprowadzeniu zmiany w nocy z 17 na 18 stycznia. Kursy linii N66 na obszarze Warszawy zostaną skrócone do pętli PKP Zacisze Wilno i przemianowane na kursy bliźniaczej linii N16. Takie rozwiązanie pozwoli na proste przywrócenie kursów linii N66 w przyszłości gdy zakończą się roboty drogowe zaplanowane na jej trasie, ustaną ograniczenia związane z epidemią oraz gdy będą możliwości budżetowe.

W przypadku osób korzystających z pierwszego kursu linii N66 – odjazd z przystanku Dw.Centralny o godzinie 23:45 (z przystanku Dw. Wileński o 23:56) alternatywą będzie dojazd II linią metra do stacji Trocka i przesiadka na ostatni kursy linii 245 odjeżdżający o godzinie 23:54 w kierunku ul. Powstańców. W kierunku Warszawy ostatnie kursy linii 245 z przystanku Maczka 03 wyruszają o godzinie 23:37, 00:07 oraz 00:37.

W Ząbkach centralnych komunikację nocną zapewnia linia nocna N62 kursująca ciągiem w ciągu drogi wojewódzkiej nr 634 i odjeżdżająca z Dw. Centralnego w tym samych godzinach co linia N66, a także ostatnie kursy pociągów Kolei Mazowieckich z Dworca Wileńskiego odjeżdżające o 23:47 i 00:50. W Ząbkach północnych linia N61 kursująca w ciągu ul Radzymińskiej odjeżdżająca z Dworca Centralnego 15 minut po pełnej godzinie.

Komentarze